zaterdag 21 februari 2015

Angstzweet

Ik zit rechtop in bed. Zojuist wakker geschrokken door een ijselijke kreet. Mijn vrouw ligt woelend naast me in bed. Het zweet druppelt langs haar gezicht. Nee, nee, neeeee, Opnieuw klinkt er een onheilspellende kreet. Dit is nu al de zoveelste nacht op rij.  Hoezeer ik haar al dagen probeer gerust te stellen, de nachtelijke ellende blijft doorgaan. Iedere nacht opnieuw slaat de onrust toe. Overdag zie ik haar regelmatig stilletjes en bleek door haar boeken bladeren. Zoekend, stukjes lezend, verder zoekend. Regelmatig gooit ze een boek met een ontevreden gezicht weer aan de kant. Aan haar eigenlijke werk komt ze nauwelijks toe.
‘Wat vind je hier van?’ Nog voor ik echter de kans krijg er iets van te vinden, breekt ze haar relaas weer af ondertussen ‘Nee toch maar niet’ mompelend.

Ruim een week geleden, liet ze me de uitnodiging zien. Enthousiast. ‘Leuk initiatief’ zeg ik nog. Niet wetende dat dit de komende tijd ons leven op de kop zal gaan zetten. ‘Ja enig hè. Alleen weet ik niet of ik het durf.’ Daar heb ik ook mijn twijfels over. Mijn lieve, introverte vrouw, die het liefst haar werk teruggetrokken achter haar pc doet. Die op feestjes altijd luisterend in een veilig hoekje kruipt, nu ineens…
Ondanks die twijfels, stimuleer ik haar. ‘Dit is veel te leuk om je door je angst te laten leiden. Weet je wat, ik ga wel met je mee. Ik introduceer je wel.’ Dankbaar kijkt ze me aan. ‘Vooruit dan maar, ik doe mee’.

Nu is het genoeg geweest. Ik weet niet welke dreigende gebeurtenissen haar vanaf dat moment ’s nachts bezoeken, maar niets is deze angst waard. Voorzichtig neem ik haar in mijn armen en wieg haar wakker. ‘Meisje, meisje toch. Morgenvroeg schrijven we een mailtje dat je er toch van af ziet.’ Ze slaakt een zucht van opluchting en de kleur begint weer terug te komen op haar wangen. ‘Kan ik dat wel maken?’ Ik geef haar een kus.
‘Het is duidelijk, dit is niets voor jou. Ze zoeken maar iemand anders.’ De rest van de nacht slaapt ze als een roosje. Ik eindelijk ook.

Yara March gaat 15 maart in de trein samen met nog veel meer collegaschrijvers voorlezen uit eigen werk (‘Cupcakes en een koffer’; ‘Tango met een knal’; preview ‘Geknipt voor haar’)
Laat je verrassen door schrijvers van boeken in diverse genres waaronder: fictie, non-fictie, fantasy, horror, jeugdliteratuur, Young Adult,historische romans, thrillers, romantiek, literatuur, gedichten en nog veel meer.

Twaalf collega-schrijvers (vrouwen én mannen) hebben zich inmiddels afgemeld. ‘Leuk initiatief, maar niets voor mij.;Doodeng.; Dat durf ik niet.; Ik hou er niet van op de voorgrond te treden; zijn nog maar een paar van de argumenten om zich terug te trekken. Yara hoopt dat ze nu weer van een normale nachtrust genieten.

Wie ga jij 15 maart wel ontmoeten in de trein? (P.S. 15 maart reis je met het boekenweekgeschenk gratis in alle treinen van de NS)

Ben je schrijver, heb je stalen zenuwen en wil je graag meedoen? 
Meld je aan bij 202Publishers-Uitgevers!
info@202publishers.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten