donderdag 22 november 2012

Op het verkeerde been

Gisteren en vandaag natuurlijk weer druk geweest met het bestuderen van mijn studieobject: mannen.
Nog steeds ben ik bezig te inventariseren wat een man nu aantrekkelijk maakt. Meteen besloot ik mijn studieobject nog een beetje uit te breiden met : vrouwen.

Want ook de vrouwen in mijn boeken worden als aantrekkelijk omschreven. Nog eens rond kijkend in mijn hotel of op het strand valt het gros niet onder de beschrijving van aantrekkelijk.

En nu moet ik gaan nuanceren: niet vallend onder mijn omschrijving van aantrekkelijk. Tenslotte lopen de meeste van de zogenaamde niet aantrekkelijke types maar mooi met zijn tweeën rond. Dus voor de partner zijn ze wel degelijk aantrekkelijk. Ook zij hebben net als de helden en heldinnen in mijn boeken vlinders in hun buik (gehad), romantische avondjes uit (gekend), en zijn hotel de botel van elkaar (geweest).

Mijn lief heeft een tijdje bij een modellen opleiding gewerkt. Hij vertelde dat het mooie uiterlijk snel went. Pas als zo'n meid ook nog uitstraling heeft of intelligent is, dan blijft ze interessant.

En laatst op de sportschool hadden de 50+ dames een heel dispuut over lelijke mannen die toch heel aantrekkelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan Mick Jagger (in zijn goede jaren ten minste).Wat geeft iemand nou uitstraling? Pas als iemand het heeft of niet heeft,  herken je het.

De nog jonge en overigens heel goed uitziende sportinstructeur wist niet goed waar hij moest kijken toen hij die dames in leeftijd variërend van begin 50 tot tegen de 70 verlekkerd allerlei mannen hoorde vergelijken.
Zou dat de reden zijn dat hij enige weken later vervangen werd door een pittige tante?

Ik zat me af te vragen of uitstraling niet ook te maken heeft met eigenschappen die je iemand toedicht. Denken we niet erg in stereotypen? Het succes van Benidorm Bastards is hier op gebaseerd.

Jaren geleden, bij de vrijgezellenfuif van mijn zwager ging het gezelschap (Hazesfans en -haters) verkleed in campingsmoking een kroegentocht houden waarbij als beloning in een van de cafés een grote pan knakworst klaar stond. Alleen de overige cafés kwamen de meestal in driedelig lopende heren niet in. Daar raakten ze daarna maanden niet over uitgepraat. Stiekem hadden ze natuurlijk verwacht, dat de uitsmijters door hun tijdelijke uiterlijk heen zouden kijken en meteen zouden herkennen dat zij wel degelijk goed volk waren. Op de Korenmarkt in Arnhem mooi niet dus.Je ziet er zo uit, dus zul je ook wel....

Ik betrapte mezelf trouwens ook op een staaltje van stereotiep denken.    Bij het ontbijtbuffet in mijn hotel staan naast de flessen cava ook de flessen vodka koud. "Zitten er zeker ook Russen en Scandinaviërs in dit hotel', hoorde ik mezelf denken.

Ik ben natuurlijk niet de enige die stereotiep denkt. Zou ik dat in clichés denken, niet kunnen gebruiken om mijn lezers lekker op het verkeerde been te zetten?

Ik heb weer wat om over na te denken op het strand. Nadat ik klaar ben met het afvinken van de aantrekkelijke mannen uiteraard.





1 opmerking:

  1. Dit vind ik net spannend en de sommige 1e klas hotels waar we geweest zijn waren er inderdaad Russen met een of twee meisjes, in Cyprus kwam het meisje naar onze tafel en bleef in gesprek met Tony en negeerde mij. Het bleek ze had al een cypriot als vriend opgepikt terwijl ze bij haar (minder) was. Tony kon het niet zien. Tony werkte toen nog voor het Rijk.

    BeantwoordenVerwijderen