donderdag 11 april 2013

Cliché

Het fijne van chicklits en detectives is dat ze meestal via vaste patronen verlopen. In een detective wordt het meestal gedaan door iemand waar je het totaal niet van verwacht. (Als het goed is tenminste). De spanning wordt in beide steeds meer opgevoerd. Als schrijfster moet je de spanning weten op te voeren. Je gebruikt cliffhangers, er vinden soms ingewikkelde verwikkelingen plaats, je introduceert meerdere verhaallijnen om de lezer (en soms je zelf ook) maar zo lang mogelijk op een dwaalspoor te brengen.

Bij mijn eerste boek is me dat, als zeg ik het zelf, goed gelukt. Bij mijn tweede zat ik met een probleem. Vanaf het begin is al duidelijk wie er achter zit. Bij het opnieuw lezen, zal ik niet alleen de spel en typefouten er uit moeten halen. Ik zal er vooral op moeten letten of er wel voldoende spanning in zit. Gelukkig weet je wel wie er achter zit, maar nog niet hoe hij zijn snode plannen ten uitvoer gaat brengen. Je weet nog niet of hij in zijn opzet zal slagen en hoe dat zijn weerslag heeft op de hoofdpersonen.

Tot nu toe ben ik het herlezen maar voor me uit aan het schuiven. Zou ik me net zo laten meesleuren in het verhaal als bij 'Cupcakes en een koffer', mijn eerste? Stel je voor dat ik het saai vind, of dat het te veel een cliché is. Er mogen dan wel vaste patronen onder een boek zitten, de toepassing moet wel verrassend zijn. Het geeft tenslotte ook geen voldoening als je een te makkelijke puzzel hebt weten op te lossen. Dat laatste woord, waar je de hele dag over na hebt lopen denken, bij de kruiswoordpuzzel, het laatste stukje bij die moeilijke jigsawpuzzle.. Het gevoel van euforie als je het weer geflikt hebt. Heerlijk toch?
Dat gevoel van euforie heb ik bij een boek, als ik het mis had, als ik niet ontdekt heb hoe het zit, of als ik het wel goed heb, maar het hele boek me af ben blijven vragen of ik het wel goed heb.

Ik zal nu de stoute schoenen aan moeten gaan trekken. Gaan ontdekken of mijn tweede boek verrassend genoeg is, spannend, ontroerend en uitdagend is. Maar vooral leuk en ontspannend genoeg is, dat jij het wil   lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten