donderdag 25 april 2013

Lezen als business

Nu mijn tweede boek 'Tango met een knal' bijna klaar is, begint er ineens iets te kriebelen. Tot nu toe heb ik me alleen met het schrijven bezig gehouden. Daar zit mijn lol. Ik merk dat ik me nu druk begin te maken over het uitgeven van mijn boeken.

Natuurlijk heb ik 'Cupcakes en een koffer' naar een aantal uitgeverijen gestuurd. Lekker makkelijk. Laat die het werk maar doen, die hebben daar ten slotte voor geleerd. Alleen, juist de uitgeverijen die het best bij mijn boek passen, die reageren maar niet. Tot september had ik ze gegeven, niet wetende dat ik steeds vaker te horen krijg, dat het mensen het graag willen lezen.

Ik wil dus een uitgegeven boek. Nu is dat vrij simpel. Uitgeverijen zat, die je binnen een maand zo veel exemplaren leveren als je wil. Die je zelfs in meer of mindere mate steunen bij de pr van het boek.

Zo al neuzend zit ik in gedachten al een businessplan te maken. Nog heel ongestructureerd. De gouden cirkel  geeft namelijk aan dat je eerst met het why/waarom moet beginnen, dan het how/hoe en dan pas het wat. Die eerste stap ben ik met wat ik tot nu toe uitgezocht heb, heerlijk aan het overslaan.

Dat is niet zo verwonderlijk, want het beantwoorden van die vraag is nog niet zo makkelijk. Uitgaande van de marketingprincipes, gaat het niet om de aanbodkant (mijn boeken) maar om de vraagkant. Waarom zou jij mijn boek willen lezen. Wat maakt mijn boek (product) zo uniek (unique selling point) dat jij het wil kopen.

Toch kan ik het product niet loslaten. Ik produceer namelijk niet omdat er een vraag ligt. Ik begin gewoon te schrijven en dan komt er iets leuks uit. Zelfs als niemand het zou willen hebben, haalt dat niets af van het plezier van het schrijven. Het resultaat is een goed product. Niet voor iedereen trouwens.

Wat mijn boeken uniek maakt, is dat ze lezen als een trein. Pretentieloos vermaak, waarbij je (hopelijk) het uit wil lezen. Geboeid blijft, omdat je wil weten hoe het afloopt. Het spannend is, maar niet te. Het romantisch is, maar niet klef. Een echte spannende chicklit. Vooral vrouwen zullen er van genieten. Steeds meer mannen in de juiste stemming gelukkig ook.

Het voor wie heb ik opgelost. Nu het zingevingsstukje nog. Waarom schrijf ik mijn boeken. Niet omdat jij mijn boek wil hebben. Eigenlijk gewoon, omdat ik het zelf zo leuk vind om chicklits en detectives te lezen. Ik het heerlijk vind in het verhaal meegenomen te worden. Ik graag lach en huil bij een boek. Ik even niet na hoef te denken. de wereld om me heen even verdwenen is. Bij elk nieuw boek dat ik uitkies, twijfel ik steeds tussen een detective of een chicklit. Boeken die beide in zich hebben, zijn dan ook duidelijk mijn favoriet.

Wat is er heerlijker dan mijn favoriete boek zelf te schrijven? Dat het me gelukt is en dat jij net als ik geniet van het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten