woensdag 10 april 2013

Happy end?

 Een film of boek moet met een happy end eindigen, toch? Wil jij niet ook het liefst met een voldaan gevoel de bioscoop verlaten, de televisie of e-reader uitzetten, het boek dichtklappen? De held heeft het hem weer geflikt, het goede heeft het kwade overwonnen en ze hebben elkaar uiteindelijk toch gekregen. En hoe! Bij voorkeur stomend.  Dat leidt zelfs in het preutse America tot kaskrakers.

De keren dat het anders afloopt dan verwacht, de onverwachte ontknopingen laten mij des te harder in shock achter. Als ik een boek heb, dat me te pakken heeft en ik hoef echt nog maar een tien tot twintig bladzijden, vecht ik tegen de slaap om het vooral nog uit te lezen.Zo ook bij de boeken van Karin Slaughter. Was het Genesis of het boek er voor of er na?Een paar keer was ik al in slaap geknikkebold, alle losse eindjes werden nog opgeruimd, het goede had reeds voldoende gezegevierd over het kwade, totdat op vrijwel de laatste bladzijde iets gebeurt..... De rest van de nacht lukte het me nauwelijks nog in slaap te vallen. Ik was niet alleen in shock, ik voelde ook nog dagen een soort van meelevend verdriet. het verdriet dat je ook kunt voelen als een bekend iemand overlijdt. Sommige mensen mogen niet dood gaan. Kijk maar naar het overlijden van mensen als Elvis, John Lennon, prinses Diana, Herman Brood en André Hazes.

In een horrorfilm verwacht je shock effecten. Daar horen ze zelfs in te zitten. Zo heb ik bij de film Carry de hele film het maar een flauwe bedoening gevonden. Tot de laatste minuut. Die hand die uit het graf komt heeft me nog lang achtervolgd.

In een chicklit horen ze elkaar dus te krijgen. Daar mogen dan best wel wat verwikkelingen aan vooraf gegaan zijn. De heldin mag twijfelen tussen twee mannen. Ze mag er uiteindelijk (meestal heel onlogisch) zelfs vandoor gaan met een onverwachte derde, maar de koppeling moet tot stand komen. De misverstanden, de haat-liefde verhouding,op weg er naar toe, daar gaat het toch om?

in het echte leven krijg je al shockeffecten genoeg. Is het vreemdgaan meestal niet gebaseerd op een misverstand, ziet de man of vrouw van je dromen je gewoon niet zitten, of blijkt hij of zijj in het dagelijkse gebruik het dopje niet op de tandpastatube te draaien. Daarom moet het in een boek of film wel goed gaan. Zodat je kunt blijven hopen op dat heerlijke happy end.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten