donderdag 30 augustus 2012

Hoogzwanger

Er wordt wel gezegd dat een creatief product, in mijn geval mijn eerste boek, voelt als een kind.
Op dit moment voel ik me echter vooral hoogzwanger.

Hoogzwanger, vol dubbele gevoelens.

Hoogzwanger, het kind mag van jou nu wel eens komen. Terwijl je bij een kind vooral nieuwsgierig bent naar wat voor een mensje het wordt, ben ik bij mijn boek vooral nieuwsgierig naar wie het gaat uitgeven en hoe dat in zijn werk gaat.

Van de ene kant kan het niet vlug genoeg gaan. Ik kijk vol verlangen uit naar de reactie van degene die met mijn boek bezig is,

Dan komt het dubbele om de hoek kijken. Net als bij een zwangerschap, kun je ook genieten van het zwanger zijn. Wil je dat gevoel zo lang mogelijk koesteren.

Zo voelt het met mijn boek ook. Zolang nog niemand er iets van vindt, is het nog van mij. Vind ik het geweldig en geniet vol trots van wat voor me ligt.

Zodra een uitgever of literair agent zijn licht er over laat schijnen, zou het zo maar eens kunnen dat ze er niet zo trots op zijn als ik.

Het is dan net alsof je een pasgeboren baby aan de omgeving laat zien. Voor jou is het de liefste, mooiste en meest bijzondere baby die je ooit hebt gezien.

Je omgeving kirt misschien wel met je mee. De ooohhhs en aaahhhs zijn niet van de lucht, maar toch. Ze draaien zich na de bewondering weer om en gaan verder met hun leven.

Voor jou blijft het echter jouw bijzondere kindje. En eerlijk is eerlijk, daar hoort die ander ook van af te blijven. Het is nog heel even alleen maar van jou, vanaf nu voor altijd.

Totdat het zelf de wereld gaat verkennen................


Geen opmerkingen:

Een reactie posten