vrijdag 31 augustus 2012

Internet en andere ellende In de hoofdrol: José en Jolanda


Een van de meest wijze vragen die een docent me ooit stelde was: Wat kun je dank zij de dingen des levens die je hebt meegemaakt?

Nu doelde hij op de overlevingsstrategieën die je dan ontwikkelt. Ik betrek het nu echter op een heel ander stuk ellende.

I N T E R N E T

Kon ik me in Italië nog voorstellen dat internet zo traag was en regelmatig uitviel. Zeker in de middle of nowhere waar ik verbleef.  In Nederland hoort hij het gewoon te doen. Punt.

Mijn overlevingsstrategie in Italië bestond uit het vooruit inplannen van meerdere blogs. Dat reduceerde mijn ergernis tot een dag per vijf dagen.

Sinds anderhalve week valt mijn internet een paar keer per dag uit. Sinds we een nieuw modem hebben, gebeurde dat al regelmatig, maar deze regelmaat is me net iets te vaak. In plaats van 's avonds met energie te stoppen (want mensen wat is schrijven toch leuk!) heb ik nu steeds zo'n band om de kop. Kennen jullie dat?

Een ding heb ik inmiddels van die internet ellende geleerd.
De afgelopen week heb ik veel tips gekregen om mijn boek zelf uit te geven. Dus zelf redigeren, versturen, administreren en wat er nog meer bij kan komen kijken? Ik dacht het niet.

Dus o.a. José bedankt voor de tip, maar nog even niet.

Laat mij maar doen waar ik goed in ben. Schrijven.


Dus bedankt mijnheer Ziggo voor de internet ellende.


Behalve de introductie van Peter, heb ik gisteren gebruik gemaakt van de tip van Jolanda . Ik heb mijn proposal en een deel van het manuscript aangeboden aan een literair agent.

Internet is toch geweldig (als het werkt) Hiervoor had ik nog nooit van een proposal gehoord, laat staan hoe het er uit moet zien. Dat vind je dus allemaal op internet. Genieten toch!

Het mochten vier A4-tjes zijn, maar ik had aan bijna 3 A4-tjes genoeg om meer te vertellen over genre, vorm, synopsis, hoofdpersonages, thema, decor, doelgroep, opzet, inhoud, omvang en een curriculum.

Ik voelde me af en toe net op de middelbare school waar ik toentertijd nog zelf ploeterde op de uittreksels.
Want ja wat is het thema van mijn boek? Je hoort toch altijd van schrijvers dat recensenten veel meer bedoelingen zien, dan dat je zelf hebt bedacht.

Nu begrijp ik dat wel. Ik schrijf. Al schrijvende ontstaat het verhaal, lopen de lijnen en ontstaat waarschijnlijk ook het thema. Niet andersom. Ik bedenk niet 's morgens nu wil ik het eens hebben over liefde overwint de dood. Om maar iets te noemen.

En de inhoud. Hoe vertel je iets over waar het boek over gaat, zonder dat je weet wat er allemaal gebeurt en hoe het afloopt. Het moet prikkelen om te lezen, niet het lezen overbodig maken.

Ik denk dat ik een hele leuke synopsis heb gevonden. Oordeel zelf.

Cupcakes en een koffer

Synopsis: Als vier vriendinnen met elkaar op vakantie gaan, kunnen ze nog niet vermoeden, dat weldra hun leven op zijn kop zal staan. Twee van hen vinden hun grote liefde. Voor het echter zo ver is, wordt er bij hun ingebroken, worden ze beschoten en als klap op de vuurpijl wordt een van de vier ontvoerd. Er moeten eerst doden vallen voor ook de politie duidelijk wordt wat er aan de hand is

N.B. Reacties zijn welkom. Ken jij iemand die het boek dichter bij een uitgever kan brengen, laat het mij weten of stuur dit door naar jouw netwerk.
http://yaramarch.blogspot.nl/2012/08/boek-vindt-uitgever.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten