vrijdag 28 juni 2013

Boek op weg naar lezer (ook voor ondernemers)

Ronddwalen in de wereld van het uitgeven is als naar een vreemde stad gaan zonder tomtom, internet en reisgids.

Herkent u de volgende situatie nog:
De bijrijder zit met de kaart op schoot  de weg te wijzen als er een omleiding komt. 'Wacht even'. Verhit bladert ze door de kaarten, op zoek naar de juiste bladzijde of het juiste traject op de kaart. 'Hoe om ook al weer?' Ze draait de kaart 90, 180, 360 graden.'Is dit rechts of linksaf. Ze houdt de kaart voor zich om de rijrichting te bepalen. 'Was dat net niet de afslag die we....' Deultieme vraag waarbij de rijder meestal ontploft.. Drie omleidingen, veel gegrauw en nog meer gesnauw later, eindelijk op de plaats van bestemming,stappen twee mensen demonstratief zwijgend,  uit de auto. Het vvv is net dicht....

Af en toe voelt het ook zo, als ik de wereld van het uitgeven verken. Zelfs de kleinste dingen zijn onbekend. Zo heb ik regelmatig geprobeerd er achter te komen hoeveel  bladzijden een bepaald aantal woorden zijn. De antwoorden die ik gevonden heb, varieerden tussen de 300 en vijfhonderd woorden per A4. Zelf vind ik een boek van rond de tweehonderd tot tweehonderdenveertig bladzijden lekker lezen. Rond de 80.000 woorden dus. Gisteren kwam de schrijfbijbel met wetenswaardigheden rondom het schrijven van boeken. Meteen kreeg ik antwoord op mijn vraag. 80.000 woorden zijn 300 bladzijden. Heb ik ineens twee dikke boeken geschreven (rond de 85.000 woorden elk).

Het grootste deel van de dag ga ik vol goede moed op ontdekkingstocht. Dan slaat de vermoeidheid toe en daarmee ook de irritaties.

Als ik moe word, zie ik ook overal tegenop. Inmiddels weet ik dat ook correctors, redacteuren, editors e.d. free-lance werken. En ook voor hen geldt, dat ze nu eenmaal meer affiniteit met het ene of het andere genre hebben. Weten dat ze er zijn is een ding. Weten wie ik moet hebben en wie dan ook nog betaalbaar is, dat is veel lastiger. Ik moet een heel nieuw netwerk opbouwen. Hoe dat aan te pakken? Voor dat soort van klussen, moet ik fris en fruitig zijn. Aan het begin van de dag, dus.

Als ik fit ben kost het me geen enkele moeite te bedenken, dat ik naar bijeenkomsten moet waar die mensen ook komen, of waar mensen komen die bekend zijn met... Dan bedenk ik dat die en die toch iets doet met..... Ik weet dus nu al wat ik na de vakantie ga doen. Helemaal opgeladen mijn netwerk gebruiken en uitbreiden om de juiste professionals te vinden. De boekwinkels en bibliotheek afstruinen naar covers van boeken. Van de omslagen die me aanspreken,  bekijken wie het omslag ontworpen heeft. De colofon van de boeken lezen. Op een rustig moment die vriendelijke boekwinkel-meneer helemaal uithoren over het boekverkoopproces. Eens langsgaan bij kunstenaarsbedrijvencentra.

Ik heb er nu al zin in. (het is nog vroeg op de dag!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten