zaterdag 1 juni 2013

Vertrouwen

Op een leuke manier word ik heen en weer getrokken door de wereld rondom mijn boeken. Steeds vaker hoor ik dat mensen nieuwsgierig zijn naar mijn boeken en ze willen lezen. Steeds langer zit ik ook te wachten op een reactie van een uitgever.

De prachtigste ideeën hoor ik van lieve mensen in mijn omgeving, die me zowel allerlei soorten van uitgevers  als soms heel verrassende verkoopideeën aanleveren. Van sommige wordt ik laaiend enthousiast. Krijg ik zin om er aan te beginnen. Liever vandaag nog, dan morgen.

Er zit echter een addertje onder het gras. Ik moet het zelf doen. Zelf een corrector inhuren, zelf laten opmaken, zelf pr maken, zelf uitzoeken hoe je recensies in relevante bladen krijgt, hoe het zit met de verkoopkanalen, bedenken of het een e-boek of een 'echt' boek moet worden, een kaft bedenken etc.
Kortom uitgever worden.

Ik heb vertrouwen genoeg in mijn boeken. Ik weet zeker dat als jij van chicklits houdt, je zult genieten van mijn boeken. Ik weet ook zeker dat ik leuke interviews kan geven, boekpresentaties kan houden en alles wat er aan publiciteitsdingetjes nodig is kan invullen. Ik weet voldoende van ondernemen om een goed businessplan te maken voor het uitgeven van mijn boeken. Ik ben bereid te investeren in een corrector, een vertaler en opmaker. Al die dingen hoeven geen probleem te zijn. Maar ik mis de contacten om mijn boeken op de juiste plekken onder de aandacht te brengen. Ik moet eerst een beeld zien te krijgen van de verkoopkanalen. Uitzoeken wat een goede corrector, vertaler etc. is. En dat kost tijd. Kostbare tijd. Tijd die ik wil besteden aan het schrijven.

Net nu ik meer tijd begin vrij te maken om te doen, wat ik geweldig leuk blijk te vinden, het schrijven, lijkt die tijd weer opgeslokt te gaan worden, door plannen om mijn boek zelf uit te gaan geven. Het liefst maak ik dan ook gebruik van de kennis, kunde en vakmanschap van een uitgever. Een uitgever die geen beren op de weg ziet, maar de mogelijkheden kent en de contacten heeft, om mijn boeken in de markt te zetten.
Een uitgever die mij het vertrouwen geeft, dat hij of zij over voldoende vakmanschap beschikt om van mijn boeken een succes te maken.
Een uitgever ook, die net als ik zelf vertrouwen heeft in mijn boeken. Die mij het vertrouwen geeft, dat wij samen  het voor elkaar krijgen, dat mijn lezers mijn boeken gaan ontdekken.
Die uitgever moet net als ik zeker weten, dat jullie van mijn boeken gaan genieten. Die uitgever is het waard, dat ik hem of haar mijn vertrouwen geef.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten