dinsdag 25 juni 2013

Ondernemen met passie; een nieuwe ondernemersblog

Ondernemen doen de meeste van jullie zelf al. Je zit dus echt niet te wachten op een litanie van mij over wat er allemaal komt kijken bij het zelf uitgeven van een boek. 

Niets over de vormgever die je nodig hebt, om de omslag van het boek, je website, je visitekaartjes en flyers etc. op elkaar af te stemmen. Niets over de inrichting van de website die bepaald of de kijkers op je site ook kopers worden. Niets over de opmaak, de correctie van grammatica, interpunctie en saaiheid. 

Saaiheid, zo noem ik maar samengevat alles wat een redacteur doet om herhalingen, te lange zinnen, te veel indirectheid, onnauwkeurigheden etc. er uit te halen. Al die zaken leiden er toe, dat er geen vaart meer in het verhaal zit. Niets ook over de tocht langs de boekhandels, de recensenten, de juiste releasedatum, pitches, brochures en alles wat verder nodig is om een plekje op de o zo dure schapruimte in de boekhandel te krijgen.

Al die mensen die nodig zijn om mijn product ofwel mijn boek(en) in de markt te zetten. Het duizelt me. Steeds duidelijker wordt het, dat ik een heel goed plan moet maken om er voor te zorgen, dat de kosten niet gigantisch de pan uit rijzen. De kostprijs van het boek moet natuurlijk wel in verhouding staan tot een reële verkoopprijs. 

Die planmatige aanpak heeft Yara de ondernemer natuurlijk nodig. Yara de schrijfster loopt echter rond  als holle bolle Gijs in Luilekkerland. Een boektrailer, gaaf, dat wil ik ook. De kaft van mijn boek achter op een vrachtwagen of op de zijkant van een bus, dat is pas knallen. Een webwinkel, flyers, visitekaartjes, interviews, omslagen bekijken, internet afschuimen naar informatie. Ik laat duizend bloemen bloeien en word er stuitergek van. Yara de ondernemer wordt gek van Yara de schrijfster en omgekeerd. 

Mijn lief kijkt het allemaal van een afstandje aan. Als Yara de schrijfster verzucht dat ze wel erg ongestructureerd bezig is, buigt hij haar uitspraken om. 'Ik zie enorm veel passie', maakt hij er van. En maakt Yara helemaal blij. 

Gepassioneerd, dat ben ik. Dat klopt. Alles rondom mijn boeken doe ik met passie. Niet alleen het schrijven. Ook de wereld van het uitgeven ontdekken. Niks ongestructureerd, gepassioneerd!

Het wordt er nog leuker van.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten